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Asia Handel Collegium

 

Asia Handel Collegium

Tokyo , Hong Kong & Taiwan

Director / Daisuke IIDA

since2010

​●About AHM●

 

With the success of their Hong Kong Chapel concert at the Chinese University of Hong Kong in 2016, the Asian Handel Musicum currently plays an important role in the Asian Baroque music scene in Tokyo, Hong Kong, Taiwan, and Korea, garnering high praise from the musicians of those communities. The ensemble was born of Mr. Iida’s passion for Baroque music, as a remarkably talented musician who identifies as quarter Chinese.The founding members are professional musicians who are students of Mr. Iida. Their love for research, outreach, and advocacy grew gradually, and in 2016, they formed an ensemble specializing in Baroque instruments. The ensemble collaborates with other musicians outside of Mr. Iida’s school, enjoying excellent performances together. Their joyful chamber performances are an audience favorite. Usually held in Glory Chapel of Omotesando Ivy Hall, a European-style chapel, the concert series has given over 150 performances to date, including performances overseas. The Asia Handel Musicum holds trainings and regular practice sessions at its practice studio in Setagaya, Tokyo, with international exchange concerts held in Hong Kong and Taiwan, a chapel concert series in Shinjuku, private performances, official invitation concerts by universities overseas, and international masterclasses.They have welcomed leading figures in Baroque vocal and instrumental genres as guest performers. Under the management of the Asia Arts International Exchange Committee, they aim to share the joy of Baroque music by connecting artists involved in Baroque music around Asia as an ensemble group in an environment that is approachable to the audience. They hold their concert series about 10 times a year in special chapel venues in Japan and overseas.

アジア・ヘンデル・コレギウム

​東京・香港・台湾拠点バロック楽団

​芸術監督・飯田大介

since2010

●概要●

 

2016年香港中文大学での香港チャペル公演を大成功に収め、今や​アジア・ヘンデル・コレギウムは東京、香港、台湾などアジアのバロックシーンにおいて重要な役割を果たすと共に、共演のアジア中の音楽家らも高く評価するまでに至る。奇才・飯田氏のバロック音楽への情熱、そして中国人クォーターとしてのアイデンティティーの中から生まれたAHMも5年目を迎え定期演奏会も160回を越えた。飯田門下生のプロフェッショナルメンバーで創設、研究熱心に演奏会活動やアウトリーチ、啓蒙活動を展開、2016年古楽器専門の楽団となり、プロフェッショナルな自主運営楽団として芸術監督以外はレギュラーメンバーをおかず時々の実力ある古楽プレイヤーを中心に構成。特にヘンデル、コレルリ、ヴィヴァルディのトリオソナタ、室内楽を主力に据えアンサンブルを楽しんでいる。少数精鋭でその演奏スタイルや独特な解釈には聴衆からの支持も厚い。定期演奏会シリーズを欧州風チャペル・表参道アイビーホール・グローリーチャペル、池袋シャロンゴスペルチャーチなどを拠点とし、残響豊かな音楽づくりが特徴的である。東京世田谷に専用スタジオを構え、研修会、定期練習をベースに、香港国際交流演奏会、台湾国際交流演奏会、新宿定期チャペル演奏会、外部依頼公演、海外大学公式招聘公演、国際マスタークラスを開催。アジア諸国との国際交流演奏会を通じ各国を代表するバロック声楽、古楽器奏者を招聘。運営母体のアジア芸術国際交流委員会のもとアジア地域からバロック音楽にかかわる芸術家をつなぐことで”身近な環境で”と”身近な楽団”を理想としてバロックの魅力を発信。

●歴史●

2010年12月

フェリス女学院・チャペルにてバロック音楽による慈善演奏会開催

飯田門下生で古楽器教育スタート

2011年-2015年

香港を拠点に音楽家と交流がスタート、定期的に演奏会開催

若手人材育成の音大生塾スタート

2016年1月

プロメンバー・音大生によるバロックアンサンブル設立の準備委員会発足

メンバー人選、会場選定作業スタート

2016年3月

アジア​・コレギウム・ムジクム第1回定期演奏会、定期演奏会スタート

本格的に香港から演奏家を招聘

2020年1月

アジア・ヘンデル・コレギウムに改称

アジア芸術国際交流委員会の新体制スタート

●ゲスト共演者をギャラリーにてご紹介●

(左から右1列づつ)

香港を代表するRecorder奏者・ヘンリー氏、チェンバリスト・土居氏、

東京芸大卒・土田氏、日本を代表するバロックトランペット・斎藤氏、

香港を代表するSp・レイチェル氏、香港を代表するAlto・クロエ氏、

香港中文大学助手・アン氏、香港を代表するVn・ギャリー氏、

東京芸大Cembalo助手・宮崎氏、世界的Cembalo奏者・ソニア氏、

香港古楽協会Viola・エルビラ氏、香港古楽協会創設者・ティム氏、

香港を代表するSp・ジェシー氏、客演監督・ケルヴィン氏、

香港を代表するCounterTn・ケイス氏、桐朋短大Cembalo講師・大村氏、

香港フィル首席オーボエ・マイケル氏、ACEゲストコンマス・ティム氏、

在外メンバー・サニー氏、玉川学園大学芸術学部ピアノ講師・菊地氏